“Je hebt geen idee hoeveel ik al aan die training heb gehad. Het heeft me veel meer vertrouwen in mediagesprekken gegeven. Dank je wel!”

Mediatraining

Door onze mediatraining krijgt u meer zelfvertrouwen bij mediaoptreden en bent u beter in staat uw eigen verhaal te houden.  Helder en kort. U kunt ook meer afstand nemen tot de journalist. Handig, want velen ervaren een interview als een gesprek dat geheel wordt bepaald door de vragensteller. Dat is nergens voor nodig. Wij leren in onze training overigens geen trucjes waardoor u zich heel anders moet gaan gedragen. Een veel gehoord misverstand over mediatraining. Sterker: we willen vooral dat u zichzelf blijft, want authenticiteit is juist zo belangrijk bij mediaoptreden.

Regie nemen

Van belang is dat u in een interview regie kunt nemen als het erop aankomt. Zodat u uw eigen verhaal kwijt kunt, feitelijk uw mediaboodschap. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat u na afloop tot de conclusie komt: ik heb helemaal niet gezegd wat ik wilde zeggen, of: heb ik me toch laten verleiden tot verkeerde uitspraken.  Om dit te voorkomen geven we simpele en makkelijk uit te voeren tips gericht op het nemen van regie volgens onze zogeheten ABC-methode. De training richt zich verder onder meer op het werken met mediaboodschappen, het omgaan met onderbreking en het afronden van een interview met een krachtig statement. Zo werkt u aan vaardigheden waardoor een interview een kans wordt in plaats van een bedreiging.

Aanpak

Onze media trainingen zijn praktisch van opzet. Goed mediaoptreden leer je door te doen en dus wordt er intensief geoefend in het ontwikkelen van vaardigheden voor het succesvol geven van interviews. De trainers kruipen daarvoor in de huid van de journalist en geven u het gevoel van een echt mediaoptreden. Er wordt getraind in verschillende interviewvormen (confronterend en informatief) en in verschillende mediasettings (tv, radio,  live in de uitzending). De trainers analyseren uitgebreid elk interview op inhoud en presentatie. Zo wordt u zich bewust van uw actiepunten bij mediaoptreden. Tijdens de training krijgt u tevens meer inzicht in het functioneren van de media en de werkwijze van journalisten.

Zelfvertrouwen

Aan het eind van onze mediatraining heeft u een andere kijk op mediaoptreden. U weet hoe u zich moet voorbereiden en vooral hoe u regie neemt. U kent de basisregels voor een succesvol mediaoptreden. Kortom: u kunt met meer zelfvertrouwen journalisten te woord staan. Na de training ontvangt u nog een persoonlijk evaluatieverslag met uw actiepunten. Ook krijgt u onze Tips voor Mediaoptreden.

Radio-interview over mediatraining en mediaoptreden

Politici zijn gepokt en gemazeld in mediaoptreden. Ze komen dan ook vaak aan bod in dit radio-interview met HVA studenten over mediatraining. Met handige tips voor uw eigen mediaoptreden.
 
Lees en luister hier

Training bij open inschrijving (nieuw)

Wij bieden nu ook trainingen aan bij open inschrijving. U kunt dan tegen een aantrekkelijk tarief deelnemen aan een groepstraining en traint met cursisten uit andere vakgebieden of organisaties. De groepen zijn niet groter dan zes personen. Deze training is geschikt voor degene die zelf wil investeren in een mediatraining – bijvoorbeeld ter voorbereiding op een baan als woordvoerder. De training wordt gegeven in onze trainingsruimte in Amsterdam en is steeds op de laatste vrijdag van de maand. Vraag direct informatie aan via email of bel ons (020 428 5805).

FAQ: Wat is mediatraining?

Elke dag krijgen wij de vraag voorgelegd wat mediatraining eigenlijk is en of het zin heeft om zo’n training te volgen. Daarom hieronder de meest voorkomende vragen en antwoorden. Eerst maar even het belangrijkste: in een mediatraining leert u de vaardigheden om in een journalistiek interview kort en bondig uw verhaal te doen. U leert meer de regie te nemen, zodat u meer controle heeft over het vraaggesprek waarin u de hoofdpersoon bent – niet de journalist. Mediatrainingen helpen dus de effectiviteit van uw mediaoptreden te vergroten.

Voor wie is een mediatraining?

Een mediatraining is nuttig voor iedereen die vakmatig te maken heeft met mediaoptreden en interviews moet geven. Wij trainen onder meer woordvoerders, wethouders, directeuren, managementteams, persvoorlichters, presentatoren, burgemeesters, ondernemers, artiesten, sporters en bestuurders.

Wat is het voordeel van mediatraining?

Met onze media training vergroot u uw zelfvertrouwen bij media optreden. U weet wat er in een interview kan gebeuren, wat een journalist graag wil weten en waar hij op uit is. U leert  hoe u meer controle kunt krijgen over het vraaggesprek en hoe u het best uw boodschap over het voetlicht kunt krijgen. U leert ook hoe een mediaboodschap er eigenlijk uitziet en waar die aan moet voldoen. Kortom, aan het eind van de mediatraining kent u de basisregels voor een succesvol mediaoptreden.

Zijn er nog meer voordelen?

In de praktijk merken wij dat mediatrainingen altijd zorgen voor reflectie op de effectiviteit van de communicatie. Soms blijkt dat de kernboodschappen van de organisatie niet helder zijn, dat er geen eenduidigheid is in communicatie (iedereen heeft zijn eigen verhaal), of dat de rolverdeling in de woordvoering aanpassing behoeft. Mediatraining is in deze gevallen dus een goede katalysator. Bij groepstraining is de mediatraining zeker ook goed voor teambuilding. Iedereen maakt dezelfde leercurve door en leert van elkaar, maakt elkaar mee in sterke en zwakke momenten. Er wordt gezamenlijk gereflecteerd op de communicatie en ieders rol daarin. Het vergroot zo de teamgeest.

Hoe ziet een mediatraining er uit?

Onze training begint steevast met een persoonlijk assessment. Een individuele interview-oefening waarbij we een mediaoptreden zo realistisch mogelijk nabootsen. In dit interview wordt duidelijk in welke valkuilen u stapt.  Zo wordt helder waar u aan moet werken, uw persoonlijke actiepunten.

Tips en Tops

Om aan deze actiepunten te werken, ondergaat u gedurende de training meerdere interviews waarbij elke denkbare setting kan worden gekozen: radio, tv, krant, studio-interview, live interview. We trainen met de beide vormen van een journalistiek interview, confronterend en informatief. Alles wordt vastgelegd op video, zodat er kan worden teruggekeken. De mediatrainers geven na elke interviewoefening feedback. U krijgt wat wij noemen Tips en Tops; wat gaat goed en wat kan beter. Ze kijken uiteraard ook naar de persoonlijke presentatie en de non-verbale communicatie. Op meerdere momenten in de training wordt per deelnemer het geleerde geëvalueerd en geborgd.

Theorie

Mediatraining is geen rocket science en toch geven we wel degelijk enige theoretische onderbouwing. Die is er vooral op gericht om u handzame tips te geven die u direct in praktijk kunt brengen. Zoals een simpele methode om regie te nemen en een stappenplan voor het bedenken van een mediaboodschap. Verder laten we videovoorbeelden zien van goed en slecht mediaoptreden. Na afloop krijgt elke deelnemer onze Tips voor Mediaoptreden en ook een persoonlijk verslag.

Welke media komen in de mediatraining aan bod?

Alle media passeren in de training de revue. We nemen alle interviews met video op. Daardoor ontstaat wel eens de indruk dat het is gericht op tv-optreden. Toch staat elk interview in onze training voor een willekeurig journalistiek vraaggesprek. Want of het nu gaat om tv, radio of krant, de vorm is hetzelfde en de regels zijn niet anders.

Blijf ik wel mezelf met zo’n mediatraining?

Wij maken van u niet een ander mens door het aanleren van trucjes. Een veel gehoord misverstand als het gaat over mediatraining. Authenticiteit staat voorop. U moet u zelf zijn en blijven. Het gaat er om dat u in een interviewsituatie meer controle heeft, dat u regie hebt en uw eigen verhaal kwijt kunt. Zodanig dat het ook voor een journalist bruikbaar is en u dus terugziet wat u belangrijk vindt. Daarvoor geven we simpele en makkelijk uit te voeren tips.

Kan ik oefenen met mijn eigen onderwerpen?

Dat kan zeker en dat adviseren wij juist. De interviewonderwerpen in onze mediatraining liggen altijd op het terrein van de deelnemers. Daardoor zijn de interviews ook realistisch. U kunt ook oefenen met uw woordvoeringslijn of de QenA’s van de organisatie. Voorafgaand aan elke training is er een intake zodat we de training echt op maat kunnen maken. Elke deelnemer kan daarnaast persoonlijke wensen opgeven, zowel voor de inhoud als de vaardigheden die aan bod moeten komen

Wie zijn de mediatrainers?

Onze mediatrainingen worden gegeven door tv-journalisten met jarenlange ervaring bij nieuws- en actualiteitenprogramma’s.  De beste basis voor een mediatrainer. Met name tv-journalisten interviewen intensief en zijn voor hun verhaal afhankelijk van heldere statements van de geïnterviewde. De meeste trainers hebben ook ervaring als communicatieadviseur. Zij kunnen daarom vanuit beide disciplines adviseren en trainen. De trainingen staan onder leiding van Leo de Later. Wij geven bij het uitbrengen van de offerte aan met welke mediatrainer(s) u te maken krijgt. U kunt ook zelf een keuze maken uit onze selecte groep mediatrainers. Groepstrainingen (vanaf drie personen) worden standaard door twee trainers verzorgd.

Waar is de mediatraining?

De training is in principe op ons kantoor in Amsterdam waar wij de beschikking hebben over een eigen trainingsruimte met studiofaciliteit. Uiteraard kan de training worden verzorgd op elke gewenste locatie. Wij adviseren de training in elk geval buitenshuis te doen, zodat u tijdens de training niet wordt gestoord.  We kunnen desgewenst een buitenlocatie in uw omgeving regelen, zodat u er echt even helemaal uit bent.

Hoe langt duurt de mediatraining?

Als u met een groep de mediatraining wilt volgen, adviseren we daarvoor een hele dag in te zetten. Een vaardigheidstraining neemt nu eenmaal tijd in beslag, want u leert door te doen. Het is dus niet iets wat even in een uurtje geleerd kan worden. Een privé training of een training voor twee personen kan goed in drie tot vier uur worden gedaan.

Hoe vaak doe je mediatraining?

De frequentie van mediatraining hangt vooral van af van de frequentie van uw mediaoptredens? Als u sporadisch met media te maken heeft, is het verstandig om eens per jaar een training te doen. De stof beklijft dan het best. Als u vaak interviews geeft dan kan het handig zijn zo eens in de twee jaar een training te doen. U kunt dan weer even de kennis opfrissen en uw eigen media-ervaringen samen met de trainers evalueren. Organisaties die te maken kunnen krijgen met een crisis en daarvoor ook een crisisplan klaar hebben, raden we aan tenminste eens per jaar te trainen. Het vergroot de crisisbestendigheid zeker op het vlak van mediaoptreden.

Groepstraining of privétraining

Mediatraining is vooral een vaardigheidstraining – je leert door te doen. U kunt deze training individueel doen of in een groep. Een privétraining is het meest efficiënt. U leert in een paar uur tijd de belangrijkste lessen en traint intensief met één of twee trainers. Een dagdeel is dan meestal voldoende. Wilt u tezamen met collega’s trainen dan is uiteraard de groepstraining een goede optie.

Dit zijn trainingen van een dag. Met elkaar gaat u dan onder leiding van twee mediatrainers aan de slag. Het is raadzaam de groep niet te groot te maken, maximaal vijf personen. Hoe groter de groep hoe minder er immers individueel kan worden geoefend. Het rendement van de mediatraining is dus direct gelinkt aan de groepsgrootte. U leert in een groep uiteraard wel van elkaar – je ziet hoe anderen het doen. Daarnaast kan ook meespelen dat teambuilding een nevendoel is van de training.
Van belang voor managementteams, communicatie-afdelingen en bestuurscolleges

Training in-company of extern?

Het is verstandig de training buitenshuis te doen en niet in de eigen werkomgeving. U hebt dan echt even afstand tot de dagelijkse beslommeringen en kunt zich volledig concentreren op de mediatraining. Alle trainingen kunnen bij ons in huis worden verzorgd. Wilt u echt een dagje ‘op de hei’ dan kunnen we een representatieve locatie bij u in de buurt verzorgen. In Amsterdam werken we samen met twee uitstekende vergaderlocaties in een landelijke omgeving.

Kan de training ook in het Engels worden gegeven?

Onze training kan ook in het Engels worden gegeven. Hiervoor beschikken over native speakers met journalistieke ervaring.

Kan ik een certificaat van deelname krijgen?

Wij verstrekken op aanvraag een bewijs van deelname aan onze mediatraining.

Wat zijn de kosten van een mediatraining?

De prijs is afhankelijk van het soort training dat u volgt, privé- of groepstraining.  We stellen graag vrijblijvend een offerte voor u op. Klik hier en stuur ons uw bericht.