“Goed gestructureerde training met prima evenwicht tussen theorie en praktijk.”

Dijkgraaf Tanja Klip – Waterschap Vallei en Veluwe

Mediaoptreden

Mediaoptreden is een kans om uzelf of uw organisatie te profileren, uw verhaal te doen, uw kijk op zaken te geven. Tegelijkertijd zijn er ook valkuilen. Het gesprek dat zo open en informatief begon krijgt ineens een andere wending. De vragen worden stekelig, de interactie met de journalist wordt gespannen of zelfs vijandig. Er worden andere issues aan de orde gesteld dan is afgesproken. Dat is het moment waarop u wellicht de regie moet nemen en moet ombuigen naar wat u te vertellen heeft. Terug dus naar de kansen in plaats van de valkuilen.  Daarvoor geven we simpele en makkelijk uit te voeren tips waardoor u uw eigen mediaoptreden meer in de hand kunt hebben.

Belangen

Veel mensen voelen zich vaak overgeleverd aan de macht van de journalist en lopen in het interview zo gezegd aan de leiband van de interviewer. Dat is nergens voor nodig. Beiden hebt u belang bij een goed verhaal, alleen is dat goede verhaal voor de journalist soms heel anders dan het uwe. Er kan dus een belangentegenstelling zijn. Het is goed dat te onderkennen. De journalist is niet de vijand, maar kan het op sommige momenten wel worden. Dan is het goed als u met zelfvertrouwen kritische vragen tegemoet kunt treden en een goed verhaal weet te vertellen. Een verhaal dat in overeenstemming is met uw communicatiedoelstellingen en met de boodschap die u wilt overbrengen.  Dat is wat u bij ons leert. Uw eigen verhaal houden en het interview zien als een kans, in plaats van een bedreiging. Zo wordt mediaoptreden leuk.