"De crisistraining is een aanprijswaardige pressure cooker voor je hele team. Leuk én intensief."

Niek Kuijper – Hoofd Communicatie GGZ-NHN

Crisismediatraining

Een organisatie die bij een crisis haar communicatie niet op orde heeft loopt het gevaar de regie te verliezen. Dan wordt de crisis ook een mediacrisis. Er ontstaan geruchten, er komen onjuiste verhalen in omloop, bijvoorbeeld via Twitter. Er worden YouTube filmpjes verspreid die de geruchten nog eens versterken. Het is dus zaak snel en effectief te reageren en te zorgen dat de mediaboodschap vanuit het crisisteam op orde is.

Sociale media

De snelheid en impact van social media speelt bij crisis tegenwoordig een grote rol. Twitterberichten zijn vaak sneller dan de traditionele media en met berichten die kunnen leiden tot verwarring en misinformatie. Zaak dus om ook goed te kijken naar het gebruik van social media tijdens een crisis. Wie houdt ze in de gaten, hoe reageer je en hoe effectief kun je het eigen social media kanaal inzetten? Vragen die ook in de crisistraining aan bod komen.

Mediaoptreden bij crises

Het trainen van mediaoptreden hoort dus zeker ook bij het ontwikkelen van de crisisbestendigheid en vormt een onlosmakelijk deel van het crisismanagement. In onze crisismediatraining van een dag leert het crisisteam snel en adequaat te reageren naar media in korte en bondige mediaboodschappen.  Daarbij komen alle vormen van mediaoptreden aan bod: mediastatements, live op tv, persconferentie en interviews.

Na de training is het team beter voorbereid op de onvermijdelijke media-aandacht bij een crisis. Voor crisistrainingen kunnen alle trainers putten uit hun journalistieke praktijk, waarbij ze  crises van dichtbij hebben meegemaakt en verslag hebben gedaan van crises zowel in binnen- als buitenland.

Crisismediatraining